Gratis nummerbehoud
Altijd goedkoop
Alle abonnementen
Alle providers

Goedkoopste abonnement met telefoon

Waarom een abonnement met telefoon?

Niet in één keer telefoon betalen
Het belangrijkste voordeel van een toestel in je abonnement is dat je de telefoon niet in één keer hoeft te betalen. Dit betekent niet dat de telefoon gratis in het abonnement zit. De telefoon wordt gezien als een lening die maandelijks afbetaald wordt aan de provider. Hier rekent de provider geen extra kosten voor.
- Ronald van Rooijen, Telecomexpert
Maandelijks hetzelfde bedrag
Doordat je bij een sim only abonnement de telefoon in één keer moet betalen weet je niet goed aan welke kosten je toe bent. Het kan zijn dat opeens de telefoon kapot gaat. In het geval je een sim only abonnement hebt zul je direct een nieuwe telefoon moeten aanschaffen. Bij een telefoonabonnement kun je bij de meeste providers vier maanden voor het einde van het contract verlengen. Als je dan een nieuwe telefoon uitkiest ontvang je die direct.
- Ronald van Rooijen, Telecomexpert
Verzekering mogelijk
Het is bij een abonnement inclusief telefoon mogelijk om je telefoon te verzekeren tegen schade. Hierdoor ontvang je in veel gevallen op kosten van de provider een nieuw toestel wanneer je telefoon het begeeft. Je kan de verzekering afsluiten op de bestelpagina van je telefoonabonnement.
- Ronald van Rooijen, Telecomexpert
Goedkoper met aanbieding
Altijd zijn aanbiedingen voor telefoons beschikbaar. Dit maakt telefoonabonnementen voordeliger dan een sim only abonnement met een los toestel. Aanbiedingen verlopen altijd snel dus wees er snel bij als je een goede aanbieding voor jou ziet.
- Ronald van Rooijen, Telecomexpert

Het belangrijkste voordeel van een toestel in je abonnement is dat je de telefoon niet in één keer hoeft te betalen. Dit betekent niet dat de telefoon gratis in het abonnement zit. De telefoon wordt gezien als een lening die maandelijks afbetaald wordt aan de provider. Hier rekent de provider geen extra kosten voor.

Je betaalt hierdoor maandelijks meer voor een telefoonabonnement inclusief telefoon dan voor een sim only abonnement. De telefoon moet terug betaald worden aan de provider. Bij een sim only abonnement betaal je eenmalig voor je telefoon. Als je de eenmalige kosten voor de telefoon bij het sim only abonnement optelt kom je meestal op hetzelfde totaal aan kosten als voor een abonnement inclusief telefoon.

Doordat je bij een sim only abonnement de telefoon in één keer moet betalen weet je niet goed aan welke kosten je toe bent. Het kan zijn dat opeens de telefoon kapot gaat. In het geval je een sim only abonnement hebt zul je direct een nieuwe telefoon moeten aanschaffen. Bij een telefoonabonnement kun je bij de meeste providers vier maanden voor het einde van het contract verlengen. Als je dan een nieuwe telefoon uitkiest ontvang je die direct.

Dit betekent dat je met een abonnement inclusief telefoon van tevoren beter kan inschatten wat de kosten voor je abonnement met telefoon zullen zijn dan bij een sim only abonnement. Gezien een telefoonabonnement met telefoon niet duurder is dan een sim only abonnement kan deze stabiliteit een doorslaggevende factor zijn om hiervoor te kiezen.

Het is bij een abonnement inclusief telefoon mogelijk om je telefoon te verzekeren tegen schade. Hierdoor ontvang je in veel gevallen op kosten van de provider een nieuw toestel wanneer je telefoon het begeeft. Je kan de verzekering afsluiten op de bestelpagina van je telefoonabonnement.

De voorwaarden van de telefoonverzekering verschillen per provider. Lees de voorwaarden van de verzekering goed door voordat je de verzekering neemt zodat je kan inschatten of de verzekering voor jou nuttig is.

Altijd zijn aanbiedingen voor telefoons beschikbaar. Dit maakt telefoonabonnementen voordeliger dan een sim only abonnement met een los toestel. Aanbiedingen verlopen altijd snel dus wees er snel bij als je een goede aanbieding voor jou ziet.

Aanbiedingen komen in veel vormen. Soms krijg je geld terug of een kado van de telefoonfabrikant. Het maakt in dat geval niet uit bij welke provider je het telefoonabonnement afsluit om gebruik te kunnen maken van de aanbieding. Het kan ook zijn dat een telefoonprovider een aanbieding heeft met extra korting voor een telefoon.

- Ronald van Rooijen, Telecomexpert

Hoe moet ik overstappen?

Ik stap over naar een...
  1. Vul je gewenste belminuten en datalimiet in.
  2. Vergelijk de verschillende abonnementen.
  3. Selecteer of je je nummer wilt blijven gebruiken.
  4. Kies een toestel.
  5. Plaats de simkaart die je via de post ontvangt in het nieuwe toestel.
Overstappen naar goedkoopste telefoonabonnement


Veelgestelde vragen

Kan ik mijn nummer behouden?
Je kunt bij overstappen tussen alle telefoon providers altijd je nummer behouden. De enige uitzondering hierop is als je van een abonnement met telefoon of sim only abonnement naar prepaid gaat. Tijdens het overstappen kan je aangeven dat je je nummer wilt behouden, je moet dan het nummer van je simkaart noteren verder hoef je niks te doen. Nummerbehoud kan maximaal 2 weken na het ingaan van je nieuwe contract worden aangevraagd.
Moet ik mijn oude abonnement opzeggen?

Je hoeft je oude abonnement niet op te zeggen als je je nummer behoud. Zodra je een nieuw telefoonabonnement op hetzelfde telefoonnummer neemt zegt je nieuwe telefoonprovider je oude contract op bij je oude telefoonprovider.

Als je kiest voor een nieuw telefoonnummer moet je wel je oude contract opzeggen bij je oude telefoonprovider. Wanneer je een contract opzegt zit hier bij iedere telefoonprovider een minimale opzegtermijn van één maand op.

Welke mobiel abonnement is het goedkoopste?
Het goedkoopste mobiele abonnement is niet voor iedereen hetzelfde abonnement. Ten eerste is het verbruik voor iedereen anders. Wanneer je veel MB's en belminuten verbruikt is een andere provider goedkoop dan wanneer je weinig verbruikt. Daarnaast zijn sommige providers goedkoop voor abonnementen met telefoon en andere providers voor sim only abonnementen. Door telefoonabonnementen te vergelijken voor jouw verbruik vind je het goedkoopste mobiele abonnement. Maak een keuze tussen sim only en abonnement met telefoon om het goedkoopste abonnement voor jou te vergelijken.
Krijg ik een BKR registratie bij mijn abonnement met telefoon?

Niet altijd, telefoonproviders moeten zich sinds 1 mei 2017 aan strenge regels houden omtrent de verkoop van abonnementen met een telefoon. Een abonnement met een telefoon op afbetaling geldt nu als een lening, de telefoon wordt hierdoor gezien als krediet. Als het telefoonkrediet hoger of gelijk is aan 250 euro moeten de providers een 'inkomsten check' doen om te bepalen of er genoeg draagkracht is voor het abonnement. Als de draagkracht voldoende is kan je het abonnement met telefoon afsluiten.

Zolang het telefoonkrediet hoger is dan 250 euro zal je ook een registratie bij het BKR krijgen. Door deze registratie zal je waarschijnlijk minder kunnen lenen bij het afsluiten van een hypotheek. Een vuistregel hierin is dat je het totale aankoopbedrag keer 12 minder mag lenen. Bijvoorbeeld: De telefoon heeft een totaal prijs van 900 euro, dit zal betekenen dat je ongeveer 10.800 euro minder kan lenen (900*12).

Heb ik een nieuwe telefoon nodig?
Telefoons gaan gemiddeld twee jaar mee. Op dat moment zijn de meeste telefoons aan vervanging toe. Dit komt doordat de fabrikant rekening houdt met een levensduur van twee jaar. Echter, zolang jouw telefoon nog goed werkt hoef je deze in principe niet te vervangen. De meeste telefoons gaan kapot door waterschade, een kapot scherm of een verminderde accuduur.

De providers die wij vergelijken: