Gratis nummerbehoud
Altijd goedkoop
Alle abonnementen
Snelle overstap

Veelgestelde vragen

Wij ontvangen regelmatig vragen van consumenten die ze stellen tijdens het overstappen naar een nieuw telefoonabonnement. Consumenten hebben vaak vragen met betrekking tot het contract, 4G internet maar ook welk abonnement het goedkoopste is. De meest gestelde vragen beantwoorden we hieronder.

Vragen over overstappen

Kan ik mijn nummer behouden?

Je kunt bij overstappen tussen alle telefoon providers altijd je nummer behouden. Tijdens het overstappen kun je aangeven dat je je nummer wilt behouden.

Meer informatie

Moet ik mijn oude abonnement opzeggen?

Als je kiest voor nummerbehoud zal je nieuwe provider je oude abonnement opzeggen. Zonder nummerbehoud moet je dit zelf doen.

Meer informatie

Veelgestelde vragen over telefoon abonnementen

Vragen over telefoonabonnementen

Welk mobiele abonnement is het goedkoopste?

Het goedkoopste mobiele abonnement is niet voor iedereen hetzelfde abonnement. Door providers te vergelijken met jouw verbruik vind je het goedkoopste telefoon abonnement voor jou.

Meer informatie

Heb ik een nieuwe telefoon nodig?

Telefoons gaan gemiddeld twee jaar mee. Op dat moment zijn de meeste telefoons aan vervanging toe. Zolang jouw telefoon nog goed werkt hoef je deze in principe niet te vervangen.

Meer informatie

Hoe kan ik MB’s besparen?

Door vaker te verbinden met een wifi netwerk kan je veel data besparen. Bij veel gebruik van wifi kun je een goedkoper telefoon abonnement afsluiten. Verder kun je 4G uitzetten om MB’s te sparen.

Meer informatie

Waarom een abonnement inclusief telefoon?

Het is goedkoper om een abonnement inclusief telefoon te kiezen dan een sim only abonnement en losse telefoon. De provider geeft vaak extra korting op de telefoon wanneer deze in combinatie met een abonnement wordt genomen.

Meer informatie

Waarom kan ik geen Telfort kiezen?

Telfort is sinds 1 mei 2019 onderdeel geworden van moeder provider KPN. Je kunt geen nieuw telefoon abonnement bij Telfort meer afsluiten. Bestaande klanten kunnen nog wel hun abonnement verlengen bij Telfort.

Meer informatie

Hoe hoog is de rente bij een telefoonabonnement?

Consumenten kunnen bij het nemen van een mobiel abonnement kiezen om daar op afbetaling een telefoon bij te nemen. Bij alle telefoonproviders is de rente op deze lening 0%.

Meer informatie

Hoeveel MB internet heb ik nodig?

De grootte van de ideale databundel voor jou hangt af van wat voor type mobiele gebruiker jij bent. Als jij continue filmpjes kijkt op je mobiel heb je tenminste 10000 MB nodig. Daarentegen heb je genoeg aan 500 MB wanneer je alleen social media gebruikt en af en toe wat opzoekt.

Meer informatie

Waarom een sim only abonnement?

Los abonnement en telefoon
Het grootste voordeel van een sim only abonnement boven een abonnement met telefoon is meer vrijheid. Met sim only kun je van abonnement wisselen zonder dat je van telefoon hoeft te wisselen. Dit is waardevol omdat je telefoon nooit precies even lang mee gaat als je abonnement.
- Ronald van Rooijen, Telecomexpert
Maandelijks opzegbaar mogelijk
Je kan met een maandelijks opzegbaar sim only abonnement zelf beslissen wanneer je van abonnement wisselt. Hierdoor kun je je abonnement op je verbruik blijven afstemmen. Op het moment dat jij toe bent aan sneller internet of meer datalimiet kun je zonder gedoe binnen 5 minuten overstappen naar het meest geschikte abonnement.
- Ronald van Rooijen, Telecomexpert
Geen BKR registratie
Bij abonnementen met telefoon waarbij de telefoon meer dan € 250,- kost wordt je abonnement aangemerkt als een lening. Je wordt hiervoor geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie. Met sim only abonnementen bestaat dit nadeel niet omdat je de telefoon in één keer betaalt.
- Ronald van Rooijen, Telecomexpert

Het grootste voordeel van een sim only abonnement boven een abonnement met telefoon is meer vrijheid. Met sim only kun je van abonnement wisselen zonder dat je van telefoon hoeft te wisselen. Dit is waardevol omdat je telefoon nooit precies even lang mee gaat als je abonnement.

De kans is groot dat je telefoon na 2 jaar al lang aan vervanging toe is of dat je telefoon juist nog goed genoeg is om langer te houden. Wanneer je telefoon aan het einde van je abonnement inclusief telefoon nog goed genoeg is kun je een sim only abonnement afsluiten en dezelfde telefoon blijven gebruiken.

Je kan met een maandelijks opzegbaar sim only abonnement zelf beslissen wanneer je van abonnement wisselt. Hierdoor kun je je abonnement op je verbruik blijven afstemmen. Op het moment dat jij toe bent aan sneller internet of meer datalimiet kun je zonder gedoe binnen 5 minuten overstappen naar het meest geschikte abonnement.

Wanneer maandelijks opzegbaar niet veel duurder is dan een tweejarig abonnement is het verstandig daarvoor te kiezen. Overstappen naar een andere provider of verlengen bij dezelfde provider is zo eenvoudig gemaakt dat maandelijks opzegbare abonnementen aantrekkelijker zijn dan 2 jarige abonnementen.

Bij abonnementen met telefoon waarbij de telefoon meer dan € 250,- kost wordt je abonnement aangemerkt als een lening. Je wordt hiervoor geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie. Met sim only abonnementen bestaat dit nadeel niet omdat je de telefoon in één keer betaalt.

Dit heeft gevolgen voor het aanvragen van andere kredieten zoals een hypotheek. Je kunt met een telefoonabonnement met telefoon boven € 250,- minder geld lenen voor je hypotheek. Het bedrag dat je minder kunt lenen is ongeveer 10x de kosten van je telefoon.

- Ronald van Rooijen, Telecomexpert

Hoe moet ik overstappen?

  1. Vul je gewenste belminuten en datalimiet in.
  2. Vergelijk de verschillende abonnementen.
  3. Selecteer of je je nummer wilt blijven gebruiken.
  4. Kies een toestel.
  5. Plaats de simkaart die je via de post ontvangt in het nieuwe toestel.
Overstappen naar goedkoopste telefoonabonnement

De providers die wij vergelijken: