Gratis nummerbehoud
Altijd goedkoop
Alle abonnementen
Alle providers

Goedkoopste sim only abonnement

Goedkoopste sim only

Meest gekozen

Snelste internet

100 min / sms
1000 MB
100 min
1000 MB
14,4 Mbit/s
€ 6,50 p.m.€ 6,50
100 min / sms
1000 MB
100 min
1000 MB
256 Mbit/s
€ 7,50 p.m.€ 7,50
1500 min / sms
1500 MB
1500 min
1500 MB
150 Mbit/s
€ 8,- p.m.€ 8,-

Waarom een sim only abonnement?

Los abonnement en telefoon
Het grootste voordeel van een sim only abonnement boven een abonnement met telefoon is meer vrijheid. Met sim only kun je van abonnement wisselen zonder dat je van telefoon hoeft te wisselen. Dit is waardevol omdat je telefoon nooit precies even lang mee gaat als je abonnement.
- Ronald van Rooijen, Telecomexpert
Maandelijks opzegbaar mogelijk
Je kan met een maandelijks opzegbaar sim only abonnement zelf beslissen wanneer je van abonnement wisselt. Hierdoor kun je je abonnement op je verbruik blijven afstemmen. Op het moment dat jij toe bent aan sneller internet of meer datalimiet kun je zonder gedoe binnen 5 minuten overstappen naar het meest geschikte abonnement.
- Ronald van Rooijen, Telecomexpert
Geen BKR registratie
Bij abonnementen met telefoon waarbij de telefoon meer dan € 250,- kost wordt je abonnement aangemerkt als een lening. Je wordt hiervoor geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie. Met sim only abonnementen bestaat dit nadeel niet omdat je de telefoon in één keer betaalt.
- Ronald van Rooijen, Telecomexpert

Het grootste voordeel van een sim only abonnement boven een abonnement met telefoon is meer vrijheid. Met sim only kun je van abonnement wisselen zonder dat je van telefoon hoeft te wisselen. Dit is waardevol omdat je telefoon nooit precies even lang mee gaat als je abonnement.

De kans is groot dat je telefoon na 2 jaar al lang aan vervanging toe is of dat je telefoon juist nog goed genoeg is om langer te houden. Wanneer je telefoon aan het einde van je abonnement inclusief telefoon nog goed genoeg is kun je een sim only abonnement afsluiten en dezelfde telefoon blijven gebruiken.

Je kan met een maandelijks opzegbaar sim only abonnement zelf beslissen wanneer je van abonnement wisselt. Hierdoor kun je je abonnement op je verbruik blijven afstemmen. Op het moment dat jij toe bent aan sneller internet of meer datalimiet kun je zonder gedoe binnen 5 minuten overstappen naar het meest geschikte abonnement.

Wanneer maandelijks opzegbaar niet veel duurder is dan een tweejarig abonnement is het verstandig daarvoor te kiezen. Overstappen naar een andere provider of verlengen bij dezelfde provider is zo eenvoudig gemaakt dat maandelijks opzegbare abonnementen aantrekkelijker zijn dan 2 jarige abonnementen.

Bij abonnementen met telefoon waarbij de telefoon meer dan € 250,- kost wordt je abonnement aangemerkt als een lening. Je wordt hiervoor geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie. Met sim only abonnementen bestaat dit nadeel niet omdat je de telefoon in één keer betaalt.

Dit heeft gevolgen voor het aanvragen van andere kredieten zoals een hypotheek. Je kunt met een telefoonabonnement met telefoon boven € 250,- minder geld lenen voor je hypotheek. Het bedrag dat je minder kunt lenen is ongeveer 10x de kosten van je telefoon.

- Ronald van Rooijen, Telecomexpert

Hoe moet ik overstappen?

Ik stap over naar een...
  1. Vul je gewenste belminuten en datalimiet in.
  2. Vergelijk de verschillende abonnementen.
  3. Selecteer of je je nummer wilt blijven gebruiken.
  4. Kies een toestel.
  5. Plaats de simkaart die je via de post ontvangt in het nieuwe toestel.
Overstappen naar goedkoopste telefoonabonnement


Veelgestelde vragen

Kan ik mijn nummer behouden?
Je kunt bij overstappen tussen alle telefoon providers altijd je nummer behouden. De enige uitzondering hierop is als je van een abonnement met telefoon of sim only abonnement naar prepaid gaat. Tijdens het overstappen kan je aangeven dat je je nummer wilt behouden, je moet dan het nummer van je simkaart noteren verder hoef je niks te doen. Nummerbehoud kan maximaal 2 weken na het ingaan van je nieuwe contract worden aangevraagd.
Moet ik mijn oude abonnement opzeggen?

Je hoeft je oude abonnement niet op te zeggen als je je nummer behoud. Zodra je een nieuw telefoonabonnement op hetzelfde telefoonnummer neemt zegt je nieuwe telefoonprovider je oude contract op bij je oude telefoonprovider.

Als je kiest voor een nieuw telefoonnummer moet je wel je oude contract opzeggen bij je oude telefoonprovider. Wanneer je een contract opzegt zit hier bij iedere telefoonprovider een minimale opzegtermijn van één maand op.

Welke mobiel abonnement is het goedkoopste?
Het goedkoopste mobiele abonnement is niet voor iedereen hetzelfde abonnement. Ten eerste is het verbruik voor iedereen anders. Wanneer je veel MB's en belminuten verbruikt is een andere provider goedkoop dan wanneer je weinig verbruikt. Daarnaast zijn sommige providers goedkoop voor abonnementen met telefoon en andere providers voor sim only abonnementen. Door telefoonabonnementen te vergelijken voor jouw verbruik vind je het goedkoopste mobiele abonnement. Maak een keuze tussen sim only en abonnement met telefoon om het goedkoopste abonnement voor jou te vergelijken.
Krijg ik een BKR registratie bij mijn abonnement met telefoon?

Niet altijd, telefoonproviders moeten zich sinds 1 mei 2017 aan strenge regels houden omtrent de verkoop van abonnementen met een telefoon. Een abonnement met een telefoon op afbetaling geldt nu als een lening, de telefoon wordt hierdoor gezien als krediet. Als het telefoonkrediet hoger of gelijk is aan 250 euro moeten de providers een 'inkomsten check' doen om te bepalen of er genoeg draagkracht is voor het abonnement. Als de draagkracht voldoende is kan je het abonnement met telefoon afsluiten.

Zolang het telefoonkrediet hoger is dan 250 euro zal je ook een registratie bij het BKR krijgen. Door deze registratie zal je waarschijnlijk minder kunnen lenen bij het afsluiten van een hypotheek. Een vuistregel hierin is dat je het totale aankoopbedrag keer 12 minder mag lenen. Bijvoorbeeld: De telefoon heeft een totaal prijs van 900 euro, dit zal betekenen dat je ongeveer 10.800 euro minder kan lenen (900*12).

Heb ik een nieuwe telefoon nodig?
Telefoons gaan gemiddeld twee jaar mee. Op dat moment zijn de meeste telefoons aan vervanging toe. Dit komt doordat de fabrikant rekening houdt met een levensduur van twee jaar. Echter, zolang jouw telefoon nog goed werkt hoef je deze in principe niet te vervangen. De meeste telefoons gaan kapot door waterschade, een kapot scherm of een verminderde accuduur.

De providers die wij vergelijken: