Gratis nummerbehoud
Altijd goedkoop
Alle abonnementen
Snelle overstap

Kosten telefoonkrediet nog steeds niet inzichtelijk bij Tele2

Gratis telefoon is een leningPer 1 januari moeten telefoonaanbieders aan extra regels voldoen vanwege de Wet op het Financieel Toezicht. Door deze wet moeten telefoonaanbieders een extra banner op de website tonen, daarnaast moet er ook een krediettabel zichtbaar zijn tijdens het bestelproces. Momenteel voldoet enkel Tele2 hier niet helemaal aan.

Gratis telefoon is een lening

Iets meer dan een jaar geleden, op 12 februari 2016 oordeelde de Hoge Raad dat een gratis telefoon bij een telefoonabonnement gezien moet worden als krediet. Hierdoor kan een ‘gratis telefoon’ gezien worden als een lening die over de loop van het contract terug wordt betaald. De looptijd van een telefoonabonnement kan 12 of 24 maanden zijn. Omdat een telefoonabonnement als lening wordt gezien zijn de providers verplicht extra informatie te tonen op de website. Per 1 januari 2017 zijn providers verplicht meer inzicht te tonen tijdens het vergelijken van abonnementen.

Krediettabel bij het afsluiten van een telefoonabonnementen

Vanaf 1 januari 2017 zijn telecomaanbieders verplicht om bij reclame-uitingen en op websites een banner met de daarop de tekst “let op geld lenen kost geld” te tonen. Ook het tonen van een krediettabel is verplicht door de AFM. Het gebruik van een krediettabel moet zorgen voor meer inzicht in de kosten, de looptijd en de totaalprijs van het af te sluiten krediet.

De Autoriteit Financiële Markten zegt het volgende over de krediettabel: “De kosten voor het krediet moeten apart worden vermeld in de uitingen van de telecomaanbieder, zoals in reclames en op websites. De prijzen van mobiele telefoons met en zonder abonnement worden hierdoor beter vergelijkbaar.

Inzichtelijke krediettabellen tijdens het vergelijken

Bij het afsluiten van een nieuw telefoonabonnement laten de providers KPN, Vodafone, T-Mobile, Telfort, Hollandsnieuwe, Ben en Simpel een interactieve krediettabel zien. De krediettabel wordt aangepast aan de hand van je telefoon en welk abonnement je neemt.

Tele2 is momenteel de enige provider die alleen één soort tabel toont bij het afsluiten van een mobiel abonnement. Hierdoor is het niet inzichtelijk voor de consument als deze een telefoon wil kopen. De krediettabel van Tele2 geeft alleen informatie over de iPhone 7 32GB, Samsung Galaxy S7 en de Huawei P9.

Tele2 toont incorrecte informatie op website

In onderstaand overzicht is een krediettabel van KPN van de iPhone 7 32 GB afgebeeld. Zoals te zien is komt de totaalprijs overeen. Als je het termijnbedrag lager maakt past de tabel zichzelf ook aan.

Krediet tabel KPN
Krediet tabel KPN

Tele2 toont alleen één soort tabel bij alle mobiele telefoons. Bij deze vergelijking kiezen we een iPhone 7 32 GB om te controleren of de informatie in de tabel klopt.

Krediet tabel Tele2 iPhone 7
Krediet tabel Tele2 iPhone 7

De informatie in de krediettabel van Tele2 klopt niet. Tele2 vermeldt in de tabel dat de totale toestelkosten 552 euro zijn terwijl de totale toestelkosten 504 euro zijn (inclusief korting) en 624 euro (exclusief korting). Daarnaast klopt ook het termijnbedrag niet, het termijnbedrag wat maximaal mogelijk is om te selecteren is 21 euro per maand. Bij de bovenstaande vergelijking is de bundel van 10 GB en 100 min/sms gebruikt (zoals ook aangegeven wordt in de tekst boven de krediettabel).

Krediet tabel Tele2 Samsung Galaxay S7
Krediet tabel Tele2 Samsung Galaxay S7

Ook bij de krediettabel van de Samsung Galaxy S7 klopt de informatie in de tabel niet. Hetzelfde geldt ook voor de Huawei P9.

Krediet tabel Tele2 Huawei P9
Krediet tabel Tele2 Huawei P9

De informatie die Tele2 op dit moment verschaft aan bezoekers is dus incorrect. Tele2 biedt wel meer informatie over de ‘Wet op het Financieel Toezicht’ op de pagina die Tele2 hiervoor heeft opgericht staat het volgende: “In de verplichte krediettabel zie je precies wat je per maand betaalt voor je toestel, wat de looptijd is van je krediet, het totaalbedrag van je toestel en is opgenomen dat er geen rente en kosten voor de lening in rekening wordt gebracht“. Het is dus opmerkelijk dat Tele2 zichzelf hier niet aanhoudt. Doordat de informatie momenteel niet klopt op de website van Tele2 is het vergelijken niet meer overzichtelijk.

Geen inzicht bij overige toestellen

Tele2 toont geen andere krediettabel aan op haar website, als een ander toestel dan de iPhone 7, Samsung Galaxy S7 of de Huawei P9 wil kopen is hier geen krediettabel voor beschikbaar. Hierdoor zijn de kosten niet inzichtelijk voor een consument tijdens het bestelproces. Andere telecom providers zoals KPN, Vodafone en T-Mobile tonen wél aparte tabellen voor alle toestellen. Tele2 biedt wel meer informatie dan andere providers over de Wft, de provider heeft hier een aparte pagina voor op haar website.

Meer over:

Tele2