Gratis nummerbehoud
Altijd goedkoop
Alle abonnementen
Snelle overstap

Hoe hoog is de rente bij een telefoonabonnement?

Belangrijke informatie over leningen voor telefoonabonnementen

Consumenten kunnen bij het nemen van een mobiel abonnement kiezen om daar op afbetaling een telefoon bij te nemen. De rente op deze lening is bij alle telefoonproviders 0%. Wanneer het bedrag boven € 250,- uitstijgt wordt een registratie bij het BKR gedaan.

Bij alle telefoonproviders hoeft geen rente betaald voor een telefoonabonnement inclusief toestel. Ondanks dat het om een lening gaat rekenen de providers 0% rente.

Hoe werkt het nemen van een lening voor een abonnement?

BKR registratie bij telefoonabonnement

Sinds 1 mei 2017 worden telefoonabonnementen waarbij meer dan € 250,- geleend wordt voor de telefoon aangemerkt als lening. Hiertoe wordt een registratie gedaan bij het Bureau Krediet Registratie. Op het moment dat een abonnement met telefoon gekozen wordt kan een deel van het bedrag voor de telefoon omgezet worden in een lening. Deze lening moet over de looptijd van het abonnement afgelost worden.

Gedurende deze 24 maanden wordt maandelijks een bedrag aan de provider betaald. Dit bestaat enerzijds uit het abonnement en anderzijds uit de telefoon. Consumenten kunnen ook kiezen om maandelijks alleen voor de belminuten & MB’s te betalen. In dat geval moet je de telefoon bij het nemen van het abonnement direct betalen.

Waarom een lening bij een telefoonabonnement?

Ongeveer de helft van de verkochte mobiele abonnementen zijn inclusief telefoon. De overige abonnementen zijn sim only. Doordat Nederlanders niet direct de telefoon willen of kunnen betalen kiezen ze voor een lening voor de telefoon. Veel consumenten zijn gewend dat abonnementen goedkoper zijn wanneer ze met telefoon gekozen worden. Dit is alleen het geval als een aanbieding bij het abonnement beschikbaar is.

BKR registratie bij toestelkrediet

Een registratie bij het BKR is verplicht bij toestelkredieten boven € 250,-. Deze registratie wordt door de telefoonprovider gedaan nadat het telefoonabonnement afgesloten is. Door deze BKR registratie kun je een minder hoge hypotheeklening afsluiten. Dit is te voorkomen door minder dan € 250,- te lenen en het restant direct te betalen bij het nemen van een telefoonabonnement.

Veelgestelde vragen

Kan ik mijn nummer behouden?

Je kunt bij overstappen tussen alle telefoon providers altijd je nummer behouden. Tijdens het overstappen kun je aangeven dat je je nummer wilt behouden.

Meer informatie

Moet ik mijn oude abonnement opzeggen?

Als je kiest voor nummerbehoud zal je nieuwe provider je oude abonnement opzeggen. Zonder nummerbehoud moet je dit zelf doen.

Meer informatie

Welke mobiel abonnement is het goedkoopste?

Het goedkoopste mobiele abonnement is niet voor iedereen hetzelfde abonnement. Door providers te vergelijken met jouw verbruik vind je het goedkoopste telefoon abonnement voor jou.

Meer informatie

Heb ik een nieuwe telefoon nodig?

Telefoons gaan gemiddeld twee jaar mee. Op dat moment zijn de meeste telefoons aan vervanging toe. Zolang jouw telefoon nog goed werkt hoef je deze in principe niet te vervangen.

Meer informatie

Hoe moet ik overstappen?

  1. Vul je gewenste belminuten en datalimiet in.
  2. Vergelijk de verschillende abonnementen.
  3. Selecteer of je je nummer wilt blijven gebruiken.
  4. Kies een toestel.
  5. Plaats de simkaart die je via de post ontvangt in het nieuwe toestel.
Overstappen naar goedkoopste telefoonabonnement

De providers die wij vergelijken: